Uncategorized

Czym zastąpić biały cukier

zdrowe zamienniki cukru

Lubisz słodzoną kawę? Nie możesz oprzeć się słodkim przekąskom i ciastom? Niedobrze! Taka dieta jest przyczyną otyłości, a ta prowadzi do wielu chorób. Wysoki poziom tej słodkiej substancji we krwi może powodować zawały serca i udary mózgu. Sprawdź nasze propozycje zdrowych produktów odpowiadających na pytanie, czym zastąpić biały cukier.

Słodki z natury, bezpieczny erytrol

Erytrol jest substancją, która występuje np. w owocach. Aby go uzyskać, przeprowadza się fermentację drożdżową gliceryny. Ten zamiennik jest prawie tak słodki jak klasyczny słodzik i nie ma zapachu. Dodatkowo ma 10 razy mniej kalorii! Mogą go stosować osoby chore na cukrzycę. Jest to dobra wiadomość dla diabetyków – indeks glikiemiczny erytrolu wynosi zero, więc nie ma obawy, jeśli chodzi o używanie go przez osoby dotknięte tą chorobą. Erytrol może być używany do słodzenia gorących oraz zimnych napojów, gotowania, a także pieczenia. Nie pozostawia posmaku w ustach, tylko wywołuje delikatne poczucie słodkości. 

Ksylitol — słodkość z kory brzozy

ksylitol

Kolejną propozycją zamiennika białego cukru jest ksylitol. Pozyskiwany w sposób naturalny z kory fińskiej brzozy jest… słodszy niż tradycyjne substancje. Podobnie jak erytrol ma mniej kalorii niż tradycyjny słodzik, więc można go spożywać rozsądnie, nie martwiąc się o linię. Wprowadzanie ksylitolu do diety musi odbywać się stopniowo. Nagłe i niekontrolowane spożycie może skończyć się problemami jelitowymi. Można go stosować do dosładzania produktów na zimno i na ciepło. Podczas dobierania ilości ksylitolu do potrawy należy pamiętać, że w wysokich temperaturach staje się on o połowę słodszy.

Cukier kokosowy z nutką egzotyki

Substancja pozyskiwana z soków palmy kokosowej to kolejna alternatywa dla tradycyjnych substancji słodzących. Nierafinowany produkt pochodzący prosto z gorących rejonów świata sprawi, że twoja kawa czy herbata będą smakowały egzotyką. Warto pamiętać, że stosując cukier kokosowy, nie należy przesadzać z jego ilością. Według badań Amerykańskiego Stowarzyszenia Diabetologicznego cukrzycy powinni wystrzegać się nadmiaru tej substancji w swojej diecie.

Tradycyjne miody z pasiek

Bardzo dobrym pomysłem jest stosowanie miodu. Jeśli słodzisz herbatę bądź posypujesz gofra cukrem pudrem, spróbuj tego naturalnego rozwiązania. Niesamowicie słodki i mniej kaloryczny miód zapewni ci dawkę energii, która nie spadnie nagle, wywołując senność i chęć sięgnięcia po kolejne porcje. Próbowanie różnych rodzajów tego złotego płynu pobudzi kubki smakowe. Wybór smaków jest szeroki – na rynku dostępne są miody lipowe, wielokwiatowe, wrzosowe, gryczane, akacjowe, rzepakowe, spadziowe, lawendowe oraz faceliowe. Dodatkowo miód ma właściwości oczyszczające, przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Przyczynia się do ogólnego wzmocnienia organizmu.

Propagowane kiedyś hasło głoszące, że cukier wzmacnia organizm, już dawno stało się nieaktualne. Jest wręcz przeciwnie – niszczy organizm człowieka, wpływając negatywnie na funkcjonowanie wielu narządów. Każdy powinien jak najszybciej ograniczyć jego spożycie i zastanowić się nad zaproponowanymi zdrowymi alternatywami: erytrolem, ksylitolem, cukrem kokosowym czy miodem o ulubionym smaku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *